في المقالة الي فاتت شرحنا فيها أهم الخطوات الي لازم تعملها عشان تبدأ تسويق للمنتج او الخدمة الي انت بتقدمها.
فإذا مكنتش قرأتها فنصحك تقرأها الأول من “هنــــــــــــا” عشان تكون عارف احنا بنتكلم عن ايه بالظبط و تبدأ صح.
في المقالة دي بقي هنتكلم عن الخطة التسويقية الي هنبدأ نحطها و هنمشي عليها بطريقة صحيحة و سليمة.
طبعاً بما انك عملت الخطوات الي فاتت يبقي انت أكيد فاهم السوق اكتر بكتير دلوقتي و حاسس ان الموضوع واضح بالنسبه لك اكثر.
نبدأ بقي بأهم خطوة و هي اننا نحدد بدقة العملاء المهتمين بالمنتج او الخدمة بتاعتهنا.

طيب دول هتوصلهم ازاي ؟

انت مش عندك قائمة كبيرة بكل المنافسين بتوعك و صفحات الفيسبوك بتاعتهم و الجروبات الي بتتكلم عن نفس المنتجات او الخدمات بتاعتك علي الفيسبوك ؟

يجي هنا بقي دور العملاق FIKYFASTER FB Leads

كل الي عليك انك هتفتح البرنامج و تحط صفحات المنافسين و الجروبات الي حاسس انهم فيهم عملاء مهتمين بالخدمة بتاعتك و تقولة طلعلي كل اعضاء الجروبات دي او العملاء الي موجودين علي الصفحات دي و معلقين علي البوستات الي نزلت على الجروبات او الصفحات دي في اخر سنه مثلاً.
ساعتها البرنامج هيطلع كل الناس الي كانت بتسأل او بتستفسر عن المنتجات من علي البوستات الي موجودة علي الصفحات دي او اعضاء الجروبات المشتركين في جروبات بتبيع المنتجات بتاعتك.
ساعتها بقي هيكون عندك قائمة كبيرة جداً من العملاء ممكن توصل لمليون عميل اذا الصفحات او الجروبات كبيرة و طبعاً مجاناً.
طيب البيانات دي بتكون عبارة عن اية ؟
بتكون كالتالي: (اسم العميل – تاريخ ميلادك – البلد – المدينة – رقم الموبايل – الايميل).
انت كدة بيكون معاك بيانات كتير جدا لعملاء فعلاً مهتمين اوي بالمنتجات بتاعتك مش مجرد ناس عادية.
نبدأ بقي الخطوة الثانية : 
انت بقي معاك بيانات العملاء ، اشتغل عليها ازاي بصورة صحيحة ؟
ممكن تشتغل عليهم زي ما انت عايز، عايز تكلمهم في الموبايل و تشتغل عليهم تليسيلز و تعرض عليهم المنتج بتاعك، براحتك خالص (بس ده بيكون أسمة بيع مباشر و الي حظرنا منه في المقالة الي فاتت).

طيب نشتغل ازاي بطريقة احترافية ؟

يجي بقي هنا دور الكبير اوي FIKYFASTER WA Sender Pro

هتستخدمة ازاي بقي ؟

هترفع عليه بيانات العملاء الي انت جمعتهم (الاسم و رقم الموبايل)، و البرنامج هيفلتر الاول مين معاه واتساب و مين مش معاه، و هيطلعلك قائمتين، واحدة فيها الناس الي عندهم واتساب و التانيه الناس الي معندهاش.
نروح حطين قائمة الناس الي معاها واتساب و نكتب رسالة كويسة الي فيها المنتج بتاعنا و نبعتلهم الرسالة دي (البرنامج هيبعت الوسائل كلها و هيطلعلك تقرير في نهاية الارسال بمين استلم الرسالة و مين مستلمهاش).
و بكدة بتكون قادر توصل للعميل بتاعك من خلال الواتساب و تبعتلة عدد لا نهائي من الرسائل و كل ده مجاناً.
طيب الرسالة دي هتكون فيها العروض بتاعت المنتج بتاعي ؟
لا طبعاً احنا قولنا بلاش بيع مباشر ، انت هتشوق العميل بمعلومات مهمة جداً هتفيدة عن المنتج الي هو محتاجة او كان بيدور علية، و تحطلة لينك في الرسالة هيودية على الموقع بتاعك او البوست الي فيه المنتج بتاعك في حالة انك معندكش موقع.
بس لازم تكون طبعاً متحكم في العميل يروح فين بالظبط، لان اكيد هيكون في عملاء من بلاد مختلفة او برة مصر، فهل هنسيبهم كدة ؟ لا طبعاً لازم نبيعلهم هما كمان.
طيب هبعتهم على نفس صفحة المنتج الي على الموقع او نفس البوست الي منزله على صفحتك ؟ بارضو لا، لازم يكون البوست او الصفحة محددين جداً و بيتكلموا بطريقة مباشرة مع العميل و طبيعة المكان الي هو فيه.
يعني هنشوف الداتا (بيانات العملاء) الي معانا دي من اي دول و نقسمهم و نعمل محتوى الاعلان بتاعنا يتناسب مع كل مجموعة من العملاء على حسب البلد الي هما منها.
يعني العملاء لو من مصر يبقي المحتوى و بيخاطب المصريين و الاسعار بالجنيه المصري، و اذا من السعودية او الامارات او اي دول تانيه يبقي بارضو محتوى الاعلان لازم يخاطب العميل الخليجي و بسعر الدولة الي هو فيها عشان يكون فاهم كل حاجة و مش محتاج يقعد يحول السعر بالعمله بتاعتة و يسأل عن طريقة الشحن و كل المعلومات الي متوقع انه يسأل عنها عشان يكون قادر على اتخاذ قرار الشراء بسهولة اكثر.
طيب هل كدة هنحتاج بعد ما تكتب المحتوى بأكثر من طريقة، نقعد نقسم الداتا الي معانا و نرسل كل الرسائل دي ؟؟!
لا طبعاً

هنا بيظهر بقي اهمية العبقري FIKYFASTER Smart Links

البرنامج بقي هيخليك تحط كل لينكات المحتوى الاعلاني الي جهزناها على حسب الدولة بتاعت العميل، و نقول للبرنامج ان في حالة ان العميل ضغط على اللينك من مصر يبقي تبعتة على الصفحة دي، و اذا كان من الامارات يبقي حولة على الصفحة دي و اذا من السعودية نفس الشئ و هكذا، بعد كدة البرنامج هيطلعلك لينك واحد فقط متبرمج فيه كل الحاجات الي انت برمجته بيها في الخطوات الي فاتت (ده غير مميزات كتير جداً هنبقى نشرحهم في مقالة تانيه).
و بكدة نكون سهلنا على نفسنا كل حاجة و بعتنا للعملاء بتوعنا محتوى واحد او رساله واحدة بس حولناهم على صفحة متخاطبهم بالطريقة الي يفهموها و يحسوها قريبة منهم جداً.
طيب ايه الخطوة الجايه بقي ؟
الخطوه الأهم هي الي جاية دي عشان كدة وطلوب منك تركز اكتر !
نصيحة مني شخصياً انك تحول جميع طرق تواصلك مع عملائك على الفيسبوك، يعني تخلي التعامل الاساسي و الرسمي من خلال صفحة الفيسبوك بتاعتك عشان ندخل على نقطة التوفير بقي.
يعني ايه نقطة التوفير ؟
دلوقتي انت لما تبعت للعملاء بتوعك الرسائل دي كلها او تحولهم على الصفحة بتاعتك، دائماً خلي محتوى الاعلان مشوق جداً بدون ما تكتب اي تفاصيل او حجم الخصومات الي انت عاملها و ده عشان تخلي العميل يسألك في الكومنتات او الرسائل عن سعر المنتج او تفاصيل اكتر.
طيب ليه بنعمل كدة ؟ ليه نخلي العميل يسألنا عن تفاصيل ؟ مش كل العملاء بيحبوا يسألوا ! 
اولاً: انت لو كتبت كل التفاصيل في الاعلان العميل حتى لو هو مهتم مش هيتواصل معاك لانه خلاص خد فكرة و لما يبقي عايز يشترى بقي هيبقي يرجعلك تاني و 90٪ مش هيرجعلك انت لان مجرد ما ياخد قرار الشراء هيشتري من اقرب حد ليه او اقرب حد يظهرلة في الوقت ده مش هيروح يدور عليك.
ثانياً: العميل الجاد فعلاً هو الي هيسأل عن المنتج او الخدمة حتى لو مش هيشتري في نفس الوقت ده بس هيظهر اهتمامه فعلاً بمجرد سؤاله عن المنتج، اما اللي بيكسل يسأل او مش بيسأل اصلاً فتأكد انه مش مهتم الاهتمام الكبير بالمنتج او الخدمة دي، فالأهم ليك هو العميل الي يتفاعل معاك.
عايز تتأكد من الكلام ده ؟ 
جرب كدة تحكم بنفسك :
مين هو العميل الجاد فعلاً و عندة رغبة في الشراء
العميل الأول : نزل السوق بيعدي بين المحلات و بيتفرج علي المنتجات المعروضة من خلال شاشات العرض او واجهة المحل الخارجية دون الدخول للمحل
العميل الثاني : نزل السوق و بيدخل المحلات و بيتفرج و بيسأل عن منتج معين و بيستفسر عن تفاصيل المنتج و مميزاته و عيوبة
طبعاً واضح جداً ان اكثر عميل محتمل و جاد في الشراء هو “العميل الثاني” الي بيسأل و بيستفسر فعلاً مش مكتفي بمشاهدة منتجك من بعيد.
ده كان السبب الأول في تحويل العملاء الي صفحتك على الفيسبوك.
ثانياً: لان هو ده الي هيوفر عليك ميزانية الاعلانات بتاعتك و يخليها 0$، بالظبط كدة زي ما قرأت “صفر”.
كيف؟

هنا هظهر على الساحة دور البرنامج الخيالي FIKYFASTER Social !

البرنامج ده بقي هيخليك في حته تانيه خالص و فيه امكانيات لا يمكن تتخيلها و ازاي هتساعدك و هتوفر عليك بطريقة رهيبه.
خلينا نشوف 3 ادوات بس من اصل 52 اداة موجودين في البرنامج.
اولاً: هنفعل اداة Lead Generation !
الاداة هتفيدنا ازاي و هتفرق معانا في ايه ؟
بعد ما ننزل بوست المنتج بتاعنا هنبدأ نفعل عليه الاداة دي و نقول للبرنامج لما اي حد يكتب تعليق فيه الكلمة دي (مهتم – سعر – تفاصيل… الخ) روح على حساب العميل ده و ابعتلة الرساله دي على الخاص (بتكون رساله بتفاصيل و سعر المنتج) و بعدين ارجع تاني على البوست و رد على العميل و قولة (مثلاً: بعتنالك التفاصيل علي الخاص) و اعمل تاج للعميل عشان يوصلة اشعار بالرد بتاعك.
و بكدة اي حد هيعلق على البوستات بتاعتك مهما كان عددهم البرنامج هيرد عليهم كلهم اوتوماتك.
ثانياً: بعد التواصل مع عدد كبير من العملاء نبدأ بقي نفعل اداة Bulk Massenger Campaign !
الاداة دي هتخليك تقدر تقسم كل الاشخاص الي تواصلوا معاك على الرسائل الى مجموعات (مثال: عميل محتمل – عميل جاد – عميل مهتم بمنتج كذا… الخ) و تقول للبرنامج عايز كل اسبوع في يوم كذا الساعة كذا تبعت لمجموعة العملاء المحتملين العرض ده، و تبعت للعملاء الجادين التخفيض ده و العملاء المهتمين بالمنتج ده الرساله دي، و هكذا.
و طبعاً جميع الرسائل هترسل للعملاء بشكل صحيح و دقيق و الأهم انه مجاناً.
و بكدة هتكون دائما على تواصل مع عدد كبير جداً من العملاء المحتملين الي تقدر بمنتهى السهولة تحولهم الى عملاء جادين و يشتروا منك في وقت قياسي و بدون اي تعب او مجهود.
ثالثاً: هنفعل اداة Massenger Bot !
و دي اكثر اداة مهمة لانها تعمل على الذكاء الاستطناعي الي هتساعدك في شغلك بصورة اساسية و هتكون بمثابة موظف عندك بيشتغل 24 ساعة في ادارة صفحتك و الرد على عملائك.
كل ما عليك فعلة هو انك تقول للبرنامج، اول ما حد يتواصل معاك علي رسائل الصفحة ابعتلة رسالة الترحيب دي (….)
و اذا كتب اي جملة فيها كلمة (تفاصيل) ابعتلة الرسال بالتفاصيل دي (….)
اذا كتب اي جملة فيها كلمة (سعر) ابعتلة الرسالة دي بالسعر (….)
اذا كتب اي جملة فيها كلمة كذا ابعتلة رسالة فيها المنتجات او الخدمات الي بنقدمها و خليه يختار منتج منهم
و اول ما يختار المنتج او الخدمة ابعتلة التفاصيل الخاصة بالمنتج ده
و هكذا
يعني باختصار شديد كأن موظف خدمة عملاء بيتكلم و بيتابع مع العملاء 24 ساعة و بيرد على كل اسئلتهم و استفساراتهم في نفس اللحظة و طبعاً كل دة مجاناً منغير ما تكون مطالب بتعيين موظفين يتابعوا عملائك و يردوا عليهم و على استفساراتهم.
و بكدة نكون سيطرنا على جميع العملاء و قدرنا نكون متابعين معاهم و نرسلهم منتجاتنا دائماً و بدون اي تكاليف

طيب كل ده من خلال الفيسبوك و الواتساب ، اما بالنسبة للعملاء المتواجدين على الانستجرام هنعمل معاهم ايه ؟

هنا بيجي دور برنامج FIKYFASTER Insta Pilot !

و ده بقي هيخليك تملك التسويق عبر الانستجرام حرفياً.
بعد ما تكون فعلت خاصية الرد الآلي على التعليقات من خلال برنامج FIKYFASTER Social من القسم الخاص بادوات الانستجرام
هتفتح البرنامج  و تفعلة على حساب الانستجرام بتاعك و بقولة اذا اي حد عملي (FOLLOW) ابعتلة الرسالة دي بالعروض او المنتجات بتاعتي، و اذا اي حد عملي (UNFOLLOW) ابعتلة الرسالة دي بالخصم ده عشان يرجع تاني يشتري او يتابعك علي حسابك.
مش بس كدة، دا انت هتقدر كمان تحدد مجموعة كبيرة من العملاء و تقول للبرنامج انه يبعتلهم الرسالة دي كل اسبوع مثلاً او اي وقت انت تحددة، و كمان تقدر ترد على رسائل العملاء من خلال البرنامج نفسة منغير ما تكون مطالب انك تفتح الانستجرام من خلال الموبايل بتاعك.
و دي مجرد بس نبذة بسيطة عن البرنامج مش شرح لجميع ادوات البرنامج

ملحوظة مهمة جداً: جميع هذة البرامج تعمل اوتوماتك بشكل مستمر على مدار الـ 24 ساعة حتى في حالة اغلاق الكمبيوتر او عدم وجود انترنت (عدا FB Leads – WA Sender Pro)

الخطة التسويقية دي كلها مبنية على 0$ ميزانية اعلانية.

يعني مش مطالب تصرف ولا اي حاجة كميزانيه اعلانات او مبالغ تحت اي مسمى من المسميات عشان تحقق الوصول المستمر لعملاء يشترون منتجك
اما اذا عندك الامكانية لوضع ميزانية و لو بسيطة للاعلانات على الفيسبوك و الانستجرام، ده معناه انك هتضاعف حجم مبيعاتك بنسبة كبيرة جداً و ده الي هنشرحة في المقالة الجاية فمتنساش تتابع المقالات بشكل مستمر.
اذا عايز تعرف جميع امكانيات البرامج المستخدمة في هذة الخطة، ممكن تتعرف عليها من “هنــــــــــــــا”.
en_USEnglish
arArabic en_USEnglish